Schoolgids
Onze schoolgids bevat informatie over de school, voor ouders, verzorgers en leerlingen. Jaarlijks wordt de schoolgids herzien en aangepast, zodat deze actueel blijft
2.7 Aanmelding en toelating
Alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in de regio De Langstraat hanteren dezelfde regels voor aanmelding en toelating van leerlingen in de brugklas. De afspraken zijn opgenomen in de procedure centrale aanmelding en worden elk jaar uitgelegd tijdens de voorlichtingsavonden voor ouders op de basisscholen en tijdens de open dag of open avond van de VO-scholen. De regeling komt in het kort op het volgende neer:
• toelating is gebaseerd op het schooladvies van de basisschool na de doorstroomtoets;
• wij volgen dit bindende schooladvies;
• het schooladvies maakt deel uit van het onderwijskundig rapport;
• als de leerling volgens de uitslag van de doorstroomtoets meer kennis en vaardigheden blijkt te hebben, moet de basisschool het schooladvies in positieve zin bijstellen.
Uiteraard kan een leerling alleen bij ons worden toegelaten als wij de geadviseerde afdeling en het ondersteuningsprofiel bieden (zie daarvoor ons Schoolondersteuningsplan (SOP)).
Alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in de regio De Langstraat hanteren dezelfde regels voor aanmelding en toelating van leerlingen in de brugklas. De afspraken zijn opgenomen in de procedure centrale aanmelding en worden elk jaar uitgelegd tijdens de voorlichtingsavonden voor ouders op de basisscholen en tijdens de open dag of open avond van de VO-scholen. De regeling komt in het kort op het volgende neer:
• toelating is gebaseerd op het schooladvies van de basisschool na de doorstroomtoets;
• wij volgen dit bindende schooladvies;
• het schooladvies maakt deel uit van het onderwijskundig rapport;
• als de leerling volgens de uitslag van de doorstroomtoets meer kennis en vaardigheden blijkt te hebben, moet de basisschool het schooladvies in positieve zin bijstellen.
Uiteraard kan een leerling alleen bij ons worden toegelaten als wij de geadviseerde afdeling en het ondersteuningsprofiel bieden (zie daarvoor ons Schoolondersteuningsplan (SOP)).
Criteria:
Het Van Haestrecht College is een reguliere VO school met extra middelen voor ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband (voorheen middelen voor LWOO)
Het Van Haestrecht College verzorgt onderwijs op alle niveaus van het vmbo en heeft in de onderbouw ook een opstap naar havo.
Met een tweejarige brugperiode en dakpanklassen (BK en KGT met opstap naar havo) in de onderbouw voorziet de school ook in een goede plaatsing van leerlingen met een gemengd advies van twee niveaus. Bij vragen of onduidelijkheden over de plaatsing kunt u contact opnemen met de adjunctdirecteur van de school, mevrouw Susan van Pinxteren (s.vanpinxteren@vanhaestrechtcollege.nl).
Heeft een leerling een ondersteuningsbehoefte die buiten de basisondersteuning valt dan zal er samen met de ouders en de basisschool onderzocht worden of de school aan de zorgvraag kan voldoen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de zorgcoördinator mevrouw Ingrid van IJzendoorn (i.vanijzendoorn@vanhaestrechtcollege.nl).
Procedure:
Ouders melden hun kind aan en vervolgens zal de toelatingscommissie onderzoeken of de school aan de zorgvraag kan voldoen. Alle leerlingen worden middels een warme overdracht overgedragen. Bij twijfel zal er contact met ouders en eventuele externe ondersteuning gezocht worden.
Ondersteuningsbehoefte:
Om snel inzicht te krijgen in welke leerlingen welke extra ondersteuning nodig hebben, vult de basisschool voor alle leerlingen een onderwijskundig rapport in. Daarnaast vragen wij ouders om zo goed mogelijk de ondersteuningsbehoeften van hun kind aan te geven bij aanmelding. Ook eventuele onderzoeksrapporten moeten via de ouders aangeleverd worden. Op deze manier kan school een goede inschatting maken over de haalbaarheid binnen ons onderwijs en waar nodig preventief handelen.
Mogelijkheden om de overstap te ondersteunen:
• Proeflessen, informatie-avonden, open avond, rondleidingen.
• Warme overdacht door de basisschool
• Bij een overstap vanuit het (voortgezet) speciaal onderwijs is extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband mogelijk.
Mogelijkheden en grenzen aan de ondersteuning
Profiel en ondersteuning:
Het Van Haestrecht College biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben.
Wij “zien” onze leerlingen. Dit begint al bij het aannameproces. Leerlingen worden goed in beeld gebracht zodat docenten en mentoren goed voorbereid kunnen starten. We werken waar mogelijk met een oplossingsgerichte aanpak: niet indiceren (wat heeft een leerling) maar arrangeren (wat heeft deze leerling nodig). Hoe kunnen wij de leerling voorzien in zijn ondersteuningsbehoefte? De ondersteuning wordt zoveel mogelijk gerealiseerd in het primaire proces, de klas.
Is er meer nodig; dan wordt de ondersteuningsbehoefte besproken, vastgesteld en geëvalueerd door het intern zorgteam in samenwerking met alle betrokkenen waaronder in ieder geval de leerling en de ouders.
Beperking:
Het intern zorgteam zal altijd samen met de leerling, ouders en eventueel externe zorgpartners onderzoeken waar de mogelijkheden en onmogelijkheden voor onderwijs en begeleiding liggen. Wij willen leerlingen zo goed mogelijk bij het gehele onderwijs proces betrekken en meedenken wanneer er belemmeringen zijn.
Ziet de school onvoldoende mogelijkheden voor een passende ondersteuning dan zal hulp aan het samenwerkingsverband gevraagd worden.
De grens voor school ligt bij blindheid en ernstige externaliserende gedragsproblematiek
Intelligentie:
Leerlingen hebben een profiel dat past bij één van de leerwegen van het vmbo tot en met het gemengde advies vmbo t/havo.
Terug naar het overzicht
.png?1748937119)