Schoolgids

Onze schoolgids bevat informatie over de school, voor ouders, verzorgers en leerlingen. Jaarlijks wordt de schoolgids herzien en aangepast, zodat deze actueel blijft

Haestrechtcollege

2.12 Begeleiding en ondersteuning

Klassengrootte (we streven naar maximaal):
Vmbo-bb en -kb onderbouw: 20 leerlingen
Vmbo-bb en -kb bovenbouw: 25 leerlingen

Vmbo-kgt en havo-opstap onderbouw: 28 leerlingen
Vmbo- gl en -tl bovenbouw: 32 leerlingen

Toegankelijkheid:
Rolstoel vriendelijk

Lesduur:
60 minuten

Coachteam
Elke leerling zit in een coachgroep met een coach die persoonlijk helpt met leren en sociale ontwikkeling. Samen met de coach werkt de leerling aan het individuele ontwikkelplan (IOP). Het bevat doelen binnen de driebalans: persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie.
De doelen worden elke periode in overleg met de coach, leerling en ouders bijgesteld en besproken.
Elke klas heeft twee coaches.

• Er is een wekelijks coachuur opgenomen in het lesrooster.
• Voor een veilig leer- en leefklimaat maakt de school gebruik van de methode GRIPP in de onderbouw
• Er is een programma voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor alle leerjaren

Geïntegreerd in de school:
Leerplein:
Vakondersteuning en begeleiding studievaardigheden.

Time-IN lokaal:
Het Time-IN lokaal is bedoeld voor leerlingen die tijdelijk behoefte hebben aan een rustige, veilige omgeving. Er zijn leerlingen waarvan op school al bekend is dat ze extra ondersteuning nodig hebben en de Time-IN ruimte helpend kan zijn (bijv. leerlingen met diagnose of andere problematieken).
Er zijn geen strikte voorwaarden: leerlingen kunnen met uiteenlopende problemen bij het Time-IN lokaal komen. De bedoeling is om maatwerk te bieden en aan te sluiten bij de behoefte van de leerling op dat moment.

Geïntegreerd in de les:
Klassenmanagement, leren is doen, burgerschap, taal en rekenen, ondersteuning voor dyslexie en dyscalculie, loopbaanoriëntatie (LOB), digitale geletterdheid, plannen en organiseren (planagenda in de onderbouw), basisondersteuning.

Extra aanbod binnen school voor leerlingen met een aanvullende ondersteuningsbehoefte (groep/individueel):

  • Coaching door geschoolde onderwijsprofessionals verbonden aan de school

  • Junior coaches (leerlingen uit leerjaar 3 of 4)

  • FAR/examenvreestraining

  • High-Ten Event: klassentraining in leerjaar 2 (groepsvorming)

  • Time IN lokaal

  • NT2 begeleiding

  • R-Newt jongerenwerk

  • Ambulante begeleiding vanuit Auris

  • Ambulante begeleiding OC Leijpark

  • Schoolmaatschappelijk werk

  • Zorgcoördinator

Extra ondersteuning buiten de school
Tussenvoorziening Ortho Pedagogisch Didactisch Centrum (OPDC).

Leerling en ouders worden bij de ondersteuning betrokken door:
Intern:

Extern

  • Jeugdarts en jeugdverpleegkundige (GGD)

  • Leerplichtambtenaar

  • School maatschappelijk werk (Farent)

Specialisten

  • Specialisten van De Kracht, Auris, OC Leijpark

Leerlingenraad
Het Van Haestrecht College heeft een leerlingenraad die zeven keer per jaar bijeenkomt om diverse thema’s met het managementteam te bespreken. De leerlingenraad is bereikbaar per e-mail: leerlingenraad@vanhaestrechtcollege.nl

Ouderraad
Het Van Haestrecht College heeft een ouderraad die zeven keer per jaar bijeenkomt om diverse thema’s met het managementteam te bespreken. De ouderraad is bereikbaar per e-mail: ouderraad@vanhaestrechtcollege.nl

MR en LMO
OMO Scholengroep De Langstraat heeft een medezeggenschapsraad (MR) op scholengroep niveau. De MR bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden en heeft als doel mee te denken, te adviseren en mee te beslissen over verschillende beleidszaken en ontwikkelingen op de scholen. De MR is bereikbaar per e-mail: mr@sgdelangstraat.nl.
Iedere locatie van Scholengroep De Langstraat heeft een lokaal medezeggenschapsoverleg (LMO).

Sterke punten
In een tijdperk van verandering is het Van Haestrecht College er om onze leerlingen voor te bereiden op een plaats in de maatschappij. Dat gaat verder dan het behalen van een diploma. Wij hebben ook een rol bij de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen en de manier waarop zij functioneren in de maatschappij.

Daarvoor hebben onze leerlingen ruimte nodig om zelf keuzes te maken, zich bekwaam te voelen en verbonden te zijn met elkaar en ons.

Onze collega’s moeten op een goede en zo eenvoudig mogelijke manier kunnen werken. Dat doen ze samen vanuit een collectieve verantwoordelijkheid door wederzijdse afhankelijkheid.

Van ouders vragen we betrokkenheid, openheid en vertrouwen in ons professionele handelen. Ook als het moeilijk is.

Alle belanghebbenden vragen om een school die de belangen van de school, de leerlingen en hun ouders samenbrengt waarbij we elkaar versterken.

Daarmee is onze school een leef- en leergemeenschap waar we samen groeien en ontwikkelen.

De reguliere ondersteuning is in handen van de coach. Voor de extra ondersteuning zet de school externen of eigen leerlingbegeleiders in. Een belangrijke rol in de ondersteuning van leerlingen is weggelegd voor de zorgcoördinator die samen met de leerlingcoördinatoren het intern zorgteam (IZT) vormt.
Het intern zorgteam heeft een spilfunctie in de ondersteuningsstructuur van de school. Zij zijn gespecialiseerd in het signaleren van extra ondersteuningsbehoeften van de leerling en voor het inzetten van de juiste hulp en ondersteuning voor deze leerling.Het Van Haestrecht College heeft alle leerlingen goed in beeld door het Individueel Ontwikkelingsplan (IOP), het leerlingvolgsysteem Magister en RTTI-online.De coach en de leerling evalueren de doelen uit het IOP minimaal 1x per 4-6 weken.De leerlingen die besproken worden in het IZT worden wekelijks gevolgd en indien nodig worden de doelen bijgesteld.Tijdens de eerste gouden weken van het schooljaar zijn er voor alle klassen activiteiten die de groepsvorming versterken.

Visie op ondersteuning
Alle leerlingen moeten een plaats krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit heet passend onderwijs. Deze vorm van onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. De school biedt daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen.
Het kleinschalige karakter van de school, het onderwijsconcept en een vmbo-breed aanbod maakt de school aantrekkelijk voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. De randvoorwaarden zijn er en de school ontvangt vanuit het samenwerkingsverband de financiële ruimte om daar de noodzakelijke begeleiding aan toe te voegen.
Doel is om de extra ondersteuning waar mogelijk ‘in de klas’ te organiseren. Daartoe zal ook geïnvesteerd worden in het vergroten van de kennis van het personeel.
Het schoolondersteuningsplan helpt ons om grenzen te bewaken en indien nodig in samenwerking met ouders en eventueel het samenwerkingsverband te zoeken naar een passende oplossing binnen of buiten de school.


Terug naar het overzicht